A cégeknek (köztük a médiacégeknek) nem elég belépniük a Second Life-ba, vagy saját profilt létrehozni a MySpace-en, vagy a Facebookon (nálunk legoininkább az iWiWen) és várni a csodást. Azok se számítsanak gyors változásra, akik figyelik a megmondóembereket és minden új webkettes holmit kipróbálnak.
Mindenképpen érdemes alaposan megvizsgálni hogy kik, és milyen módon használják a blogokat, a videómegosztókat, a közösségi hálózatokat. Az amerikaiak viszonylag jobb helyzetben vannak, mert olyan adatokat kapnak, mint ez itt, lejjebb. Mi, magyarok egyelőre epedve várjuk, hogy néhány részvizsgálat után valaki alaposabban, árfogón megvizsgálja a hazai piacot.
Ha bírod az angol nyelvet, akkor a legegyszerűbb, ha megnézed az eredeti, a BusinessWeek oldalán publikált ábrát. (Ott szép nagyban, olvashatóan látható minden.) A segítségre szorulóknak itt a magyarázat::
Legfelső sor (ciklámen szín): Alkotók Ők akik blogot írnak, videókat töltenek fel, vagyis (többé-kevésbé) önálló tartalmat állítanak elő. Persze, a 21 év körüli korosztály a vezető, de 40 év fölött is van némi jele az életnek. (Tapasztalatom szerint a szakblogok – ezen belül a j-blogok - szerzői között sok a 40 év feletti)
Második sor (piros): Kritikusok. Hozzászólásokat, értékeléseket, teszteket írnak. Véleméynem szerint rendkívül értékesek a média számára is. Ők azok, akik valóban kötődnek az adott témához, gyakran képesek komoly értéket hozzáadni az eredetileg publikált tartalomhoz. Az ábra jól mutatja, hogy itt valamivel jobbra (vagyis a tiniktől a huszonévesek felé tolódik a súlypont. Még a negyvenesek aránya is 18 %, ami nem is rossz, hiszen a huszonéves csúcs is „csak” ennek a duplája.
Harmadik sor (narancs): Gyűjtők. Ők azok, akik valóban használják az RSS-t és s címkéket. Szép, viszonylag egyenletes az eloszlás, viszont elég kiábrándító, hogy még a legaktívabb rétegben is csak 18 % a Gyűjtők aránya. (Érdemes törni miattuk magad?)
Negyedik sor (citromsárga): Csatlakozók. Ők azok, akik belépnek a közösségi hálózatokba. Nyilván nem fogsz meglepődni az eredményeken: Itt lehet elérni a huszonéveseket.
Ötödik sor (zöld): Kukkolók. Ők a blogok, videók, podcastok közönsége. Az eloszlás hasonló, mint az Alkotók között, de valamennyi korcsoportban 10-15 százalékkal többen vannak, mint azok. Az ábra jól mutatja, hogy hamis a mítosz: Nem csak az aktív tartalomelőállítók fogyasztják a közösségi tartalmakat.
Hatodik sor (szürke): Kivárók. Ugyan használják az internetet, de a közösségi média semmilyen formájában nem vesznek még részt. Óriásik a tartalékok. A médiának hatalmasak itt az esélyei. (Nagyon kíváncsi lennék rá, hogy néz ki a szürke ábra nálunk?)
Megjegyzés: A BusinessWeek ábrái a Forrester Research anyaga alapján készültek A tanulmány sajnos fizetős, viszont elég részletesen ismerteti azt az Ars Technica
Ajánlott bejegyzések:
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.